lördag 9 november 2013

Genus och sånt.

En del tror att genus är trams, att det är biologiskt att pojkar använder blått och bilar och tjejer gillar rosa och barbies. Jag tror att det helt enkelt är ett samhällsproblem. Tjejen svag, killen stark. Tjejen söt, killen tuff.

Jag tänker att jag vill inte att min son hamna i mallen. Jag vill inte att han ska ha enbart mörka kläder och bilar. Det ska finnas en klänning i hans garderob till sommaren. Nödvändigtvis inte någon med en massa spets och tyll och sånt där men en enkel. Om inte jag visar att det är okej, vem ska då göra det?

Sen är det så himla mycket mer än bara kläder och leksaker. Att uppfostra t.ex. Hur lätt är det då? Hur lätt är det att få honom att förstå att han behöver inte vara tuff, han får gråta om han är ledsen. Sen tänker jag lära honom vikten av vad ett nej betyder, att lämna plats till någon annan (svagare individ) emellanåt.

Ja, jag kommer nog återgå fler gånger till detta ämnet. Det finns en hel del att tala om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar