fredag 4 april 2014

Kropp!

Jag tänker prata om nåt annat än bebisar och föräldraskap idag. Jag ska nämligen prata om kroppen. Främst kvinnokroppen. (för vill någon prata om manskroppen- varsågod!)

En matas av media att en ska vara supersmal, dieter om hur en snabbast går ner i vikt och hur en gör för att få en kändis(kvinnas) kropp. Och det spyr jag på. Jag spyr på lchf, 5:2, GI, och resterande skit. Jag spyr t.om på tallriksmodellen eftersom att det också kan skapa en slags hets. (även fast den möjligen är hälsosammare, men skitsamma, för de som vill blir hälsosammare letar information om det, en behöver inte få det uppkört i ansiktet.)

Sen har vi en annan sida av det. Bilderna på facebook. Vi har t.ex en tecknad bild på en smal kvinna och en mullig kvinna och så står det: Män vill ha (vad det nu står, fick hjärnsläpp) och inte ben

Där antyds det alltså att det är dåligt att vara smal och att kroppen är till för att behaga männen. Och det är också rent idiotiskt. Varför är det just så att kvinnokroppen inte får se ut som ägaren vill? Varför ska en hela tiden känna att en måste göra mer? Antingen gå ner i vikt eller gå upp i vikt. Och varför ska kvinnokroppen behandlas som att den är till för männen? Min kropp är min. Den är inte ens lite min sambos. Sambon ligger med den ibland och skulle den inte duga längre, nä då är inte det mitt problem. Jag kommer aldrig ändra min kropp för att min sambo vill.

Det jag funderar kring är: Kommer hetsen nånsin avta? Kommer kropparna nånsin få se ut som en vill? Kommer kropparna tillhöra ägarna och inte dom som ser på?

(skulle vilja skriva mer och lite mer ingående men det ligger en liten gris i en vagn och gnyr så jag är en gnutta ofokuserad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar