onsdag 21 maj 2014

Sprida politiska budskap på försvarslösa bebisar.

Igår la jag upp en bild på Hannes där han hade på sig en body som det stod "the future of feminism" på. Jag gillar den och jag tänker pränta in sunda värderingar i honom. Jag fick en kommentar som löd i stil med "är det inte osmakligt att sprida politiska budskap på en försvarslös bebis".

Först blev jag ställd. Hur menar hen egentligen? Jag vill såklart att min unge ska bli feminist. Oavsett om han så röstar på moderaterna som socialdemokraterna som fi. Feminismen i sig känner jag handlar om mer än politik även om det absolut är politiskt.

Sen blev jag självklart stött också. Det här är en bild på min underbara bebis. Har en åsikter kring hur jag klär min unge kan man ta det privat med mig. Sen kom försvaret att det var ju bara hens åsikter. Och det är ju synd att jag inte är smartast förrän lång tid efter. Men jag kom på flera timmar senare att det var väl ändå inte en åsikt som framfördes? "är det inte osmakligt.." är väl snarare ett påstående än en åsikt? Och sen blev jag såklart irriterad över att personen i fråga vräkte ur sig sin åsikt utan att jag bett om den. (JA, vi har yttrandefrihet. I KNOW! Men still, min unge!)

Vad jag mest vill ha sagt är. Att vill man nu framföra sin åsikt om hur jag klär min unge, ta det då privat med mig.

Eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att säga min åsikt om hur andra klär sina barn om dom inte ber mig. (och det där är ju också ett problem, att man förväntar sig att bli behandlad tillbaka som man behandlar andra. då förutsätter man ju att alla är som en själv och det går ju inte heller fast det hör egentligen inte hit)

Så, nu har jag fått ur mig detta. Tack och hej.

5 kommentarer:

  1. Håller helt med! Att tycka att alla människor förtjänar samma förutsättningar är knappast ett radikalt ställningstagande. Men jag vill främst fråga - var köpte du bodyn? Vi får vår första (troligen) pojke i höst och jag måste ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag fick den i present men jag ska kolla med inköparen! Såklart din bebis ska ha likadan! Hurra för det! :)

      Radera
  2. Här! http://www.zazzle.se/feminist+barn+kl%C3%A4der

    SvaraRadera
  3. Hej! Kommer in från LD:s blogg och tänkte peppa lite. Människan som påstår att du "sprider ett politiskt budskap" överdriver tycker jag... det är liksom Facebook, du borde få lägga upp i princip vad du vill på din egna sida! Självklart kommer en uppfostra sina barn efter sina egna övertygelser, och jag tycker då att feminism står för sunda värderingar! Hade jag sett en liknande body skulle jag tolka det som någon som är stolt över feminismen och vill kämpa för sitt barns rättigheter, och det är ju något väldigt positivt, så jag tycker att det var denna människa som kommenterade som borde tänka igenom varför hen måste skriva ut åsikter på ett privat foto. Det är ju lite fräckt att påstå att något är "osmakligt" också när det handlar om ett barn.Att använda ord som "osmakligt" och "oskyldig bebis" låter ju mer som att hen vill "sätta dit" dig än oroar sig för barnet dessutom. Nä go feminism!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för peppen!! Jag tror att hen gjorde så för att hen inte tror på feminismen utan jämställdhet. Suck.

      Vad glad jag blev av din kommentar! :) Tack igen!

      Radera