tisdag 7 oktober 2014

Könande av barn och duktighets.

Det här kommer vara lite rannsakande. En del av det i varje fall.

Jag är mån om att bli respekterad för att jag fostrar Hannes så "könlöst" som möjligt. Med könlöst menar jag alltså inte enbart mörka färger och jag kallar honom definitivt inte cool eller tuff. Däremot märker jag att jag har svårt att respektera föräldrar som definitivt könar sina barn. Klär sina små bebisar i de mest opraktiska utstyrslarna ever. Jag blir irriterad. Nu har jag ju blivit medveten om det och försöker tänka på det. Alla gör så gott en kan och alla fostrar på sina egna vis och vad en anser är rätt.

Jag har läst lite om att duktig:a sina barn. Att dom är duktiga i alla olika sammanhang. Äter upp maten, klär sig själva, ritat nåt på ett papper osv. Däremot måste jag läsa mer om det för att kunna förklara och övertyga. Jag vet hur jag tänker men jag kan verkligen inte riktigt förklara än. Mer än att jag tror att det lätt blir prestationsångest. Att hela tiden måste vara duktig. Det måste ju finnas andra begrepp än just duktig?

Nåja, jag vet iaf vad jag vill lära mig mer om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar